کد مطلب:277182 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

سوره نور
(وَعَدَ اللهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فی الأرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَُیمَكِّننَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذی اْرتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی َلا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئاً). [1] .

«خداوند به كسانی از شما كه ایمان آورده و عمل شایسته انجام دادند وعده داده است كه آنها را در روی زمین جانشین قرار دهد همان گونه كه كسانی را كه قبل از ایشان بودند، جانشین ساخته بود و دینی را كه برای ایشان پسندیده ـ در جهان ـ استقرار خواهد بخشید و ترس و هراسشان را بعد از وحشت به آرامش و امنیّت مبدّل خواهد ساخت، تا تنها مرا بپرستند و شریكی برایم قرار ندهند».

علاّمه نیشابوری در تفسیر «غرائب القرآن» به هنگام تفسیر آیه شریفه: «الَّذینَ یُؤمِنُونَ بِالْغَیبْ»، در سوره بقره، می گوید:



[ صفحه 266]



... منظور از «غیب» كه در این آیه شریفه آمده است، همان مهدی منتظری است كه خداوند در قرآن كریم به او وعده ـ خلافت و جانشینی ـ داده و فرموده است: «وَعَدَ اللهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفنَّهُمْ فی الأرْضِ».

و در خبری از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) نیز وارد شده كه فرموده است:

«اگر از عمر دنیا به جز یك روز باقی نمانده باشد خداوند آن روز را به قدری طولانی می كند تا این كه مردی از اُمّت من كه نام او نام من و كنیه او كنیه من است ظاهر شود و زمین را پر از عدل و داد كند همان گونه كه پر از ظلم و ستم شده باشد». [2] .


[1] سوره نور، آيه 55.

[2] منتخب الاثر، فصل 2، باب 1، ص 150، موعود قرآن ص 85.